מהו צ'י קונג טיפולי?

צ’י- קונג (צ’י-גונג) צ’י = אנרגיה  קונג = תרגול

הצ’י קונג הוא הענף התנועתי של הרפואה הסינית, כך שבאופן עקרוני ניתן להגדיר כל פעילות הכוללת צ’י קונג כטיפולית, בין אם היא נעשית בקבוצה ובין אם ביחידות.

כל שיעור צ’י קונג הוא טיפול. המתרגלים מגיעים במצב מסוים ויוצאים במצב אחר, טוב יותר: רגועים יותר, מאוזנים, שלווים, אנרגטיים ושמחים.

יחד עם זאת מותאמת הפעילות לקבוצה כולה ומאפשרת למורה ללמד בהתאם למה שהוא רואה וחש אצל המתרגל, תוך כדי שיעור.

הצ’י קונג הטיפולי הפרטני, מאפשר לעלות רמה ולהתאים כל מפגש לצרכיו האישיים של התלמיד (המטופל).

טיפול באמצעות צ'י קונג פרטנימכיוון שהצ’י קונג הוא תורת בריאות בת אלפי שנים, מטפל שיש לו רקע ברפואה מערבית, רפואה סינית וניסיון, יכול להתאים את התרגול ספציפית לצורכי המטופל על מנת לחולל שינוי במצבו.

הרפואה הסינית איננה מפרידה בין רפואת הגוף לרפואת הנפש ורואה את האדם כמכלול – מיקרוקוסמוס של העולם. ע”פ הרפואה הסינית יש בעולם 5 אלמנטים: מתכת, מים, עץ, אש ואדמה. אלמנטים אלו נמצאים גם באדם ואליהם משויכים אברים ורגשות שונים. לדוגמה: לאלמנט המים ישויכו הכליות ושלפוחית השתן, להם יהיה ייצוג גם במרידאנים (ערוצי אנרגיה) הנמצאים בגוף, וכן העצמות, המפרקים, האוזניים והשיניים. לכל אלמנט ישויכו גם רגשות. ביסוד המים יהיו הפחד והחרדה.

מטרת הצ’י קונג היא לאזן את היסודות השונים באדם, ולגרום לזרימה רציפה וחלקה של האנרגיה בגוף, שתביא לתחושה של רגיעה ושלווה. מטרתו גם לשפר את המערכת החיסונית, באמצעות העלאת כמות האנרגיה הזמינה לפתרון מחלות שונות או הקלה עליהן.

באמצעות הטיפול הפרטני בצ'י קונג

נוכל תוך כדי תרגול מדוייק ומכוון, להשפיע ולטפל בבעיות ספציפיות כגון: כאבי גב, כאבי ראש, בעיות הורמונליות ועוד. יחוד נוסף של הצ’י קונג הטיפולי הוא בהשפעה שיש לו גם על הנפש, וגם על הגוף, ולכן המפגש הפרטי יערך הן במרחבי השיחה והן במרחב התנועה.

בחברה המודרנית לעיתים אנו עייפים מלחזור שוב ושוב לדבר על הבעיות והדברים המעיקים עלינו, ועצם הדיבור על הבעיה עוד מעצים אותה- נותן לה אנרגיה. האפשרות לטפל בדרך שונה נותנת אפשרות טיפולית אחרת גם לבעיה וגם לתחושות נפשיות כמו – עצב, חרדה, דאגנות וכו’.

מפגשים בצ’י קונג טיפולי אורכים בדרך כלל בין 45 דקות לשעה וכוללים שיחה קצרה: “שיחת מה שלומנו”. לאחר מכן ובהתאם למה שעלה בשיחה נצא לתנועה. התרגול יכול להתבצע בעמידה, בישיבה ולעיתים גם בשכיבה. חלק מהתרגול כולל גם ביצוע של סדרות בליווי מוזיקה, דבר שמגביר עוד את השפעת התרגול המשותף. (המטפל והמטופל מתרגלים ביחד תוך כדי הנחיה). בסיום התרגול משרטט התלמיד לעיתים מספר תרגילים אותם הוא מעוניין להמשיך לתרגל באופן עצמאי.

מדי פעם אני מוסיפה לתרגול שימוש בנקודת לחיצה ספציפית, שיכולה לסייע בפתרון הבעיה. למשל- לתלמיד הסובל מכאבי ראש, אלמד נקודה שנקראת נקודה מספר 4 על מרדיאן המעי הגס, שהיא נקודה שמרגיעה כאבי ראש (אסורה לנשים הרות)

 

 

מפגשי צ’י קונג טיפולי מתקיימים במרכז מפתח החיים בבית יצחק הכולל סטודיו וקליניקה נעימים וכן בתל אביב. המפגש יכול להתרכז בטיפול בכאבים לאנשים אחרי ניתוחים או תאונת דרכים, והוא מתאים גם לאנשים המעוניינים בלימוד/טיפול אישי מסיבות שונות ומגוונות.

צ’י קונג טיפולי יכול להיות גם מפגש אחד כהכנה לניתוח, או לפני אירוע אחר חשוב (גם משמח) מכיוון שהוא מאוד מרגיע ומאזן.

לעיתים אנשים בוחרים להתחיל בצ’י קונג טיפולי פרטני, מכיוון שהם מרגישים שיהיה להם קשה להשתלב בקבוצה, בגלל מצבם הפיזי אך לא רק. יש אנשים שמרגישים נבוכים מאופן התנועה, מהקואורדינציה, הגמישות או שיווי המשקל שלהם, והם יקבלו ביטחון שיאפשר להם לאחר מכן, להשתלב בקבוצה.

צ'י קונג טיפולי סיפור מקרה:

הגיעה אלי לסדנת הכרות של “מפתח החיים” אישה שביקשה להתחיל במפגשים אישיים. סיפרה שעברה תקופה מאוד קשה במהלך השנה האחרונה וגם האינטליגנציה התנועתית שלה נמוכה. בנוסף עברה מספר תאונות דרכים במהלך החיים וסובלת מכל מיני כאבים. האישה עובדת בעבודה מאוד מלחיצה עם הרבה מתח ולכן ביקשה לבוא לצ’י קונג טיפולי. כבר במפגש הראשון לאחר שבוע של כאבי ראש מטורפים, הרגישה הקלה גדולה. בסוף המפגש היא אמרה: “זה היה נעים… משהו בי רגוע ..גם הראש.. היה ממש כיף, מתי אפשר לשוב ולהיפגש?”