מחקר מדעי מקיף קובע שהגיל הביולוגי שלנו נקבע על ידי סגנון החיים שלנו

החגים והיציאה מהשגרה הביאו אותי לקריאת אחד הספרים החשובים והמרתקים שקראתי מזה מספר שנים:

The Telomere effect  אפקט הטלומרים בספרן מוכיחות המחברות פרופ’ אליזבת בלקבורן זוכת פרס נובל, ופרופ’ אליסה אפל שמגוון תחומים השייכים לבריאות ואיכות חיים, משפיעים על מבנה התאים וניתנים לבדיקה ומדידה. הן מביאות תוצאות מחקרים עדכניים ומוכיחות כיצד אורח חיים משפיע באופן ישיר ומיידי על קצב הזדקנות התאים.

הטלומרים אותם מודדים, הם האזור שנמצא בקצה הכרומוזומים, המכילים את החומר התורשתי שבגרעין התא. לכל כרומוזום שני קצוות,  שני טלומרים, המיועדים להגן עליו. (בדומה לקצוות השרוכים של הנעליים) בנוסף משפיע מצב הטלומרים על אופן חלוקת התאים ועל התקשורת הבינתאית.
כאשר אנו נולדים הטלומרים מהודקים וארוכים. במהלך החיים תאי גופנו מתחלקים, עד שהם מאבדים את יכולתם להתחלק ומתים. מהירות איבוד היכולת להתחלק היא ההבדל בין הזדקנות מהירה להזדקנות איטית.

קריאת הספר הביאה לי הסברים מדעיים אותם חיפשתי במהלך השנים, בניסיון להבין את ההשפעה יוצאת הדופן של הצ’י-קונג ומפתח החיים. חמשת הדברים שמשאירים אותנו צעירים הם:

שינה

שינה של 6-8 שעות בלילה חיונית. כאשר ישנים, הגוף מחדש ומתקן את עצמו. לא רק את המוח, את כל הגוף.

מדיטציה וצ’י-קונג

מחקרים מדעיים שנעשו לאחרונה באוניברסיטת הרווארד, באוניברסיטת קליפורניה ובבית החולים הר סיני בניו-יורק הוכיחו שפעילויות גופנפש כמדיטציה וצ’י-קונג, מביאות לשינויים אותם ניתן לראות ברמת התאים כבר לאחר 4 ימים של תרגול. תוך ארבעה ימים, אנשים הגדילו את האנזים השולט בגיל הביולוגי כמעט ב 40%. בנוסף, נראה כי הגנום כולו מתחיל לבטא את עצמו בצורה אחרת. רצף חומצות הגרעין (נוקליאוטידים) המרכיבות את החומר התורשתי בגוף שלך לא משתנה, אבל יש הגנים, מקדמים הומיאוסטזיס של ויסות ותיקון עצמי.

בנוסף, ישנם גנים המפעילים תהליכים דלקתיים שמטרתם ריפוי עצמי. תגובה דלקתית מוגזמת, מהווה בסיס למחלות רבות, כולל מחלות כרוניות, כמו אסתמה, דלקת פרקים, סוגים רבים של סרטן, מחלות לב ועוד.

לכן, תרגול של 30 דקות ביום משפיע באופן אקטיבי על הפעילות של הגנים שלנו ועל האנזימים אשר שולטים בהזדקנות התאית.

תְנוּעָה

ככל שאתה זז יותר, הגוף שלך בריא הגוף יותר. זה נכון לגבי כל סוגי התירגול. הדבר החשוב הוא להמשיך לנוע. להיות בתנועה.
רווחה רגשית -אושר.

המוח הלימבי הוא חלק במח המושפע מהרגשות שלך. כאשר אנו חווים רגשות כמו שמחה, שלווה, חמלה, אמפתיה אז יש תופעה שמתרחשת במוח, שנקראת: תהודה לימבית.

התהודה הלימבית לרגשות אלו מביאה להפרשת “הורמוני האושר”: אוקסיטוצין, דופמין, סרוטונין, ואופיסטים. אלו הם, אימונומודולטורים –  השם הכולל למווסתי תגובה חיסונית – והם משפרים ריפוי עצמי או תיקון עצמי.

מצד שני, רגשות כמו אשמה, עוינות, דיכאון, כל הדברים שיוצרים פחד בגוף, גורמים תהודה לימבית שמביאה לשיבוש תהליכים של הומאוסטזיס.
בנוסף חשיבה חיובית משפיעה אף היא

תזונה

אכילה של יותר מזון “ראשוני” ירקות פירות, חלבונים מן הצומח, פחמימות מלאות ופחות מזון תעשייתי. תזונה מאוזנת שכוללת מזון מן הצומח, מזונות לא מעובדים ומזוקקים.

בדומה לתזונה הים תיכונית הכוללת צריכה של ירקות ופירות, דגים ושמן זית. וכן גם הפחתת סוכרים ומשקאות מוגזים.  נקפיד על הזנה קבועה של הגוף בנוזלים שתיה של מים ותה ירוק מומלצים.
לסיכום, זה ממש פשוט: שינה, מדיטציה, תנועה,טיפוח רגשות בריאים ותזונה.

זו הנוסחה שגם דיפאק צ’ופרה מזכיר אותה בהרצאתו “חידוש הגוף” נתעורר כל יום עם כוונה לחוות גוף שמח מהנה ואנרגטי. מוח רגוע וערני. נטפח שלווה שמחה, אהבה, חמלה, אמפתיה ולבסוף נחווה את קלילותה של הנשמה.

כי בלב הליבה שלנו נמצא המקום הכל יודע “מפתח החיים” שלנו הוא אינטליגנציה שכל הפעילויות הללו מזכירות ומסייעות לגוף שלנו לבצע להסדיר את עצמו, להיות מודע לעצמו, לווסת ולאזן את עצמו, ובסופו של דבר לראות גוף חדש בריא וצעיר ממש.