איך אפשר לעשות כסף מכעס?

זוג זקנים היו נשואים באושר שישים שנה. במשך שנות נישואיהם הם שתפו אחד את השני בכל דבר ועניין ולא הסתירו דבר מלבד קופסת נעלים, אותה הסתירה האישה מבעלה. את קופסת הנעליים הסתירה בארון והזהירה את בעלה לבל יפתח או ישאל אותה על פשר הקופסה. במשך כל שנות נישואיהם בעלה לא שאל לפשר הקופסה ומה היא מכילה.

יום אחד חלתה האישה ונלקחה לרופא שקבע שהחלמתה תהיה קשה ואולי בלתי אפשרית. כששמע כך בעלה הלך אל הארון והוריד את קופסת המסתורין כדי לפתור את התעלומה שאתה חי שישים שנה. לקח הבעל את הקופסה והניחה סמוך למיטת אשתו החולה ואמר: “הגיע זמני לדעת מה יש בתוך הקופסה”. הסכימה האישה, ואמרה: “פתח אותה”. כשפתח את הקופסה, נדהם לגלות בתוכה שתי בובות סרוגות וחבילת כסף בסך מאה אלף דולר.

שאל אותה בעלה: “שנים
הסתרת ממני בובות? ואיך אספת כסף כה רב?” 
השיבה אשתו: “כשעמדנו להינשא נגשה אלי סבתי ואמרה לי : “נכדתי היקרה, סוד הנישואין ובכלל סוד החיים המאושרים הוא לא לכעוס! כדי לא להגיע לכעס על בעלך, בכל פעם שתרגישי כעס או עלבון נצרי את לשונך ותסרגי בובה, כך אט אט נפשך תירגע וביתך יהיה בית של שלום ושמחה”. התרגש בעלה ולא הצליח לעצור את דמעותיו ואמר: “יש בקופסה שתי בובות, מכאן אני לומד שכעסת עלי רק פעמיים בכל
שישים שנות נישואינו, שמחת אותי כל-כך. אך מה סוד הכסף המונח בקופסה?” השיבה אשתו: “ראה יקירי, את הכסף הרווחתי ממכירת מאות הבובות…

          

מדוע באביב אנו נוטים לכעוס יותר?
           
בכל אדם מושתלת מידת הכעס, בכל אדם היא מופיעה במינון שונה מחברו, ובעונה הזו של השנה, שעל פי הפילוסופיה הסינית אנו נמצאים בשיא אלמנט העץ, המביא איתו אחרי החורף בו היינו מכונסים ומסוגרים אנרגיה של פריצה פריחה וגדילה. שהיא אנרגיה שכיוונה היא עליה (אנרגיית YANG בשיאה) אז ישנה נטיה גם בתחום הרגש לכעוס ולהתפרץ יותר מאשר בעונות האחרות בשנה. כאן אפשר לראות את הייחוד של הראיה הסינית, כשאנו בעצם מבינים שהכעס נובע פעמים רבות מתסכול.

תסכול יכול לנבוע מקושי במימוש, פריצה גדילה שיכולים להיות המקור לתסכול ולכעס. ישנם הרבה מקורות וסיבות לכעסים. כעס הוא חלק מהחיים ולמרות זאת כולנו רוצים להיות פחות כועסים, יותר רגועים, יותר שלווים כולנו חווים כעס מידי פעם, אך כשהוא בלתי נשלט ובלתי פרופורציונאלי, הוא פוגע בכל תחומי החיים ומזיק הן לנו והן לסביבתנו הקרובה.

לכעס יכולות להיות השלכות שליליות בתחום הבריאותי, החברתי והסביבתי :

  • הכעס עלול לפגוע במערכת החיסונית, להעלות את לחץ הדם, את רמת הכולסטרול ולהגביר את הסיכוי לחלות במחלות קשות כגון מחלת לב, סוכרת וסרטן.

  • כעס בלתי נשלט פוגע ביחסים המשפחתיים עם בן/בת הזוג ועם הילדים וכן, ביחסים עם החברים והסביבה הרחוקה יותר.

  • הוא עלול לפגוע בקשרים גם במקום העבודה, עם המנהלים והעמיתים וכך לטרפד את הסיכויים להתקדם לתפקידים בכירים ובמקרים קיצוניים, אף לגרום לאבד את מקום העבודה.

  • אדם שלא שולט בכעסיו מעביר ערכי חינוך שליליים לצאצאיו, העלולים לחקות את מעשיו ולהתנהג בצורה לא הולמת גם מחוץ לכותלי הבית.

אז איך אפשר לכעוס פחות?

יש מגוון דרכים לטיפול בכעסים: כשדיברתי עם התלמידים שלי על זה השבוע הם אמרו לי מיד שלדעתם הפתרון זה לתרגל צ’י-קונג: “כי אז אנחנו יותר רגועים, גמישים (מי שגמיש יותר כועס פחות) וכשאנחנו יותר רגועים אז גם התגובות שלנו יותר מתונות, אנחנו פחות נוטים לכעוס. כשאנחנו מתרגלים בעונה הזו סדרות המשפיעות על אלמנט העץ אז אנחנו גם יותר מאוזנים. צ’י-קונג יכול להיות פתרון, גם לאלו המעדיפים טיפול שאיננו כרוך בדיבור “חפירה” מכיוון שהוא נותן מענה ואפשרות לטפל בנפש בצורה עקיפה.

 *  *  *

אפשרות נוספת היא לתרגל את “שיטת העבודה” שיטה מעמיקה, המאפשרת לטפל בכעסים העמוקים. כמו שקראנו בסיפור, זוגיות זה אחד המקומות הכי מאתגרים, אך לא רק זוגיות, כל היחסים עם האנשים הכי קרובים: הורים, ילדים, ככל שזה יותר קרוב האתגרים יותר בולטים. שם אנחנו גם הכי מרשים לעצמנו, מצד אחד ומצד שני זה הכי כואב לנו כשזה קורה, וזה קורה. הכעס, באופיו המתפרץ. מביא אתו איזה שהיא תחושה של אובדן שליטה. הכעס, בשנייה אחת הוא מתפרץ החוצה. כדי לעשות שינוי אמיתי ולא להיות רק במקום של איפוק רגעי. וזה קצת לפעמים כמו בקבוק שמפניה שמנערים אותו והעניין זה איך למנוע ש”הפקק יעוף” את ההתפרצות. שנהיה פחות במקום של “פקקים עפים”.

 *  *  *

אחת השיטות הזמינות והיעילות היא “שיטת העבודה” של ביירון קטי, גם מי שתרגל פעםשיטת העבודה - ביירון קטי מוזמן לחזור לעשות סדר לפני “ליל הסדר”. לא רק ברמת הבית והארונות. אביב, מה זה אביב? א-ב לעשות סדר. להתחיל מהתחלה, לעשות סדר. אז לפני שאנחנו הולכים לשבת סביב “שולחן הסדר” כדי שבאמת יהיה בסדר, לעשות עבודה יותר מעמיקה. חלק מהעניין הוא לבא למקום הזה כשהיחסים באמת נעימים עם כל אותם קרובים שאתם אנחנו יושבים, לעשות משהו בעצמנו בפנים.

אם נשכיל להבין שעל-ידי הכעס אנו עושים טעויות, פולטים מילים קשות ההורסות את הקשרים בינינו, נוכל ואפילו במעט לבלום את עצמנו…או שנחליט להשקיע בעצמנו ולרכוש כלים שיסייעו לנו להתמודד ולטפל בכעסים כי אחרי זמן מועט הכעס יעבור אך לפעמים המילים והכאב שגרמנו לאחר יישארו עוד שנים רבות. או שכל חיינו נסרוג בובות…

 

Powered by WishList Member - Membership Software